موسسه پردازشگران

تماس با ما

02

01

تجارت الکترونیکی در کانادا و مکزیک     

خرید از طریق اینترنت ممکن است در ایالات متحده آمریکا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر کشورها این گونه نیست . در این زمینه …

خرید از طریق اینترنت ممکن است در ایالات متحده آمریکا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر کشورها این گونه نیست . در این زمینه نگاهی داریم به وضعیت تجارت الکترونیکی در همسایه های نزدیک ایالات متحده یعنی کانادا در شمال و مکزیک در جنوب .

بدون تردید کانادا  با سرانه مصرف بیش از ایالات متحده یکی از کاربران اصلی اینترنت محسوب می شود . در حدود ۷۱ درصد از شهروندان بزرگسال کانادایی از اینترنت استفاده می کنند که این رقم در آمریکا ۶۸ درصد است .

درهمین راستا ، ۳۵ درصد از خانواده های کانادایی از اینترنت با سرعت بالا ( پهنای باند بالا) استفاده می‌کنند . به علاوه ، ۵۱ درصد از کاربران کانادایی کارهای بانکی خود را از طریق اینترنت انجام می دهند که این عدد در ایالات متحده تنها ۳۳ درصد کاربران اینترنتی را شامل می شود . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، ۲/۳ میلیون خانواده کانادایی از تجارت الکترونیکی استفاده کرده اند . با این وجود شهروندان کانادایی که از اینترنت استفاده می کنند کمتر از آمریکاییها برای خریدهای خرد از اینترنت استفاده می کنند ، به عبارتی، تنها ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی برای خرید به صورت آنلاین هزینه کرده اند ؛ دلائل این امر مشخص نیست . کمپانیهای خرده فروش کانادایی ، دلیل این مساله را میزان سرمایه گذاری پایین بر روی وب سایتهای تجاری نسبت به مشابه آن در آمریکا می دانند .

کمپانی هادسونزبی (Hudsons Bay) ، یکی از فروشگاههای معروف کانادایی است که خود برخی از مشهورترین فروشگاههای معروف مانند بی (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفیترز (Home outfitters) را اداره می کند. علاوه بر این ، مصرف کنندگان به نظر می رسد ، اساساً به اقلامی که به صورت حراج عرضه می شود ، علاقه مند هستند ، بنابراین کمپانی هادسونزبی )اچ.بی.سی دات کام (HBC.Com)( سیاست کاهش قیمت کالاهای خود را مورد توجه قرار داد .

مایکل لبلانک (Leblanc Michael ) ، هماهنگ کننده وب سایتهای کمپانی هادسونزبی معتقد است استراتژی آنلاین این شرکت برای افزایش مراجعه به فروشگاه این کمپانی موفق بوده است . برای نمونه ، وی اشاره می‌کند ، کمپانی به مشتریانی که به وب سایت این شرکت مراجعه می‌کنند پیشنهاد می‌کند خریدهای خود را از یکی از فروشگاههای زنجیره ای

سرانه درآمد شهروندان مکزیکی یک چهارم آمریکاییهاست،بر این اساس درصد بسیار کمی از مردم مکزیک (حدود ۲۰ درصد) در مقایسه با شهروندان آمریکایی از کارتهای اعتباری برای خرید استفاده می کنند

هادسونزبی انجام دهند .

رابرت سارتور، مدیر ارشد گروه فورزانی (Forzani Group) و مالک مارک های تجاری (Brand) هفت نوع کالای ورزشی ، معتقد است که یک دلیل برای علاقه کم کاناداییها به خریدهای آنلاین ، اخذ مالیات بالاست که باعث می شود شهروندان کانادایی با درآمد کمتر علاقه ای به حضور در این عرصه نداشته باشد. علاوه بر این ، سارتور می افزاید ، در خرید آنلاین ، مشتری باید هزینه های حمل و نقل و غیره را بپردازد و اگر وی بخواهد کالای خریداری شده را برگرداند ، آن هزینه ها را باید دوباره پرداخت کند . گروه فورزانی از اینترنت برای تهیه یک فهرست از آدرس ایمیل افراد برای پشتیبانی از فروشگاههای زنجیره ای خود و مشتریان آنها به نحو مطلوبی استفاده کرده است . با این وجود ، تلاشهای این گروه برای فروش آنلاین شکست خورده است . در سال ۱۹۹۹ میلادی گروه یاد شده یک فعالیت گسترده تجاری الکترونیکی را راه اندازی کرد، اما بعد از یکسال و نیم تعطیل شد زیرا این تلاش گسترده رشد پایینی را دربرداشت . سارتور در این باره توضیح می دهد : براساس نرخ رشدی که ما شاهد بودیم ، حدود ۱۴ سال طول می کشید تا سرمایه دوباره به گروه برمی گشت .

در همین رابطه ، هیچ یک از مصرف کنندگان کانادایی خرید خود را از طریق وب سایتهای خارجی انجام نمی دهند . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، نزدیک به ۷۰ درصد خرید شهروندان کانادایی که از طریق اینترنت انجام شد، از طریق وب سایتهای داخلی (کانادایی) صورت گرفت .

جفری گراو تحلیلگر ارشد در زمینه بازاریابی الکترونیکی می گوید : کانادا یکی از کشورهای پیشگام در استفاده از اینترنت است ، با این وجود این کشور عهده دار رهبری تجارت الکترونیکی نیست . به دلیل این شرایط و پیچیدگیهای قانونی که در موقع خرید کالاها از فروشگاههای خارجی وجود دارد، فروش آنلاین در کانادا بویژه برای کمپانیهای آمریکایی مشکل است . چالشهای تجارت الکترونیکی در مکزیک شکل دیگری دارد . سرانه درآمد شهروندان مکزیکی یک چهارم آمریکاییهاست و توزیع درآمد بسیار نامتعادل است ، ۴۰ درصد مردم این کشور ، زیر خط فقر هستند . کشور مکزیک دارای زیرساخت ارتباطی توسعه نیافته ، محدودیت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به وسیله کسب و کارهای کوچک و متوسط ، سیستم‌های پشتیبانی و تحویل نامطمئن و محدودیت در وضعیت پرداختهای آنلاین است و استفاده از خط اینترنت پرسرعت در این کشور بسیار گران است .

درصد بسیار کمی از مردم مکزیک (حدود ۲۰ درصد) در مقایسه با شهروندان آمریکایی از کارتهای اعتباری برای خرید استفاده می کنند و آنها درآمد پایینی برای خرید دارند .

قریب به ۹ میلیون نفر در مکزیک رایانه های شخصی (pc) داشته وبیش از نیمی از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند . از سال ۲۰۰۴ میلادی ، این کشور بیش از ۱۳ میلیون کاربر اینترنت داشت که بیشتر آنها سنی کمتر از ۳۵ سال داشتند .

بااین همه ، علاقه به تجارت الکترونیکی و اینترنت در این کشور بالاست و استفاده از اینترنت در حال افزایش است . براساس یک تحقیق ، رقم بالایی در عرصه تجارت الکترونیکی هزینه می شود که این مساله باعث شده مکزیک به یکی از کشورهای پیشرو در میان کشورهای آمریکای لاتین در زمینه کسب و کارهای تجاری آنلاین تبدیل شود . در همین راستا ، بیش از ۴ میلیون نفر از شهروندان مکزیکی فعالیتهای بانکی خود را به شیوه آنلاین انجام می دهند . سایتهای خرده فروشی آنلاین محلی و وب سایتهای فروشگاههای خرده فروش روز به روز توسعه می یابد . یکی از خرده فروشیهای آنلاین مکزیکی فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد که این وب سایت از سوی بیش از ۱۰۰ فروشگاه پشتیبانی می شود . جامعه تجاری مکزیک به شدت به فعالیتهای تجاری اینترنتی روی آورده است . رهبران اقتصادی و سیاسی مکزیک علاقه‌مند به استفاده از اینترنت هستند تا از این طریق به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل شوند . دولت مکزیک خواهان تبدیل اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتال و مجازی است براین اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوری اطلاعات در این کشور ، در چهارچوب قانونی برای تجارت الکترونیکی توسعه یابد. قانون تجارت الکترونیکی مکزیک به طور قانونی قراردادهای الکترونیکی را به رسمیت می شناسد و این اطمینان را می دهد که قوانین حمایت و مصرف کننده در جهان آنلاین هم اعمال می شود .

ترجمه : محمد درزی 

منبع : کتاب سیستمهای اطلاعات مدیریت

نوشته : keneth c.Laudon, Jane p.Laudon

این مقاله در روزنامه اطلاعات مورخ ۲۱/۸/۱۳۸۵ به چاپ رسیده است .

ديدگاه ها: