موسسه پردازشگران

تماس با ما

02

روش ها یی برای کسب درآمد در فضای وب

01

روش ها یی برای کسب درآمد در فضای وب

 

توانمندی ها و امکانات اینترنت مانند ارزان بودن تبلیغ، سرعت ارسال و دریافت تبلیغات، امکان ارتباط دو سویه، عرضه محصول از طریق امکانات صوتی و تصویری و.// سبب شده است که جایگاه ویژه ای برای استفاده از این رسانه در امر بازاریابی و تبلیغات ایجاد شود که برخی از ویژگی های آن به شرح زیر است:

۱- آگاهی از وجود کالاهای جدید: با توجه به اینکه در فضای وب دیگر فاصله مکانی و تغییرات ساعت مفهومی نداشته و همگان امکان استفاده همزمان از وب را در هر جای دنیا دارند خریداران می توانند در هر کجا که هستند با جدیدترین کالاهای تولیدی آشنا شده و جزئیات آن را به دست آورند و به علاوه در هر ساعت از شبانه روز اقدام به خرید کنند.

۲-کاهش قیمت: به دلیل امکان برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده نهایی بخشی از هزینه ها به دلیل حذف در سطرهای توزیع از بین خواهد رفت و خریدار و فروشنده با تشکیل یک حلقه به طور مستقیم به یکدیگر وصل خواهند شد.

۳- امکان خرید سریع: برخی از محصولات را که به صورت آماده وجود داشته و نیاز به تولید برمبنای سفارش ندارند می توان بلافاصله دریافت کرد مانند نرم افزارها، کتاب های الکترونیکی (E-book)، موسیقی و فیلم که پس از پرداخت وجه مورد نظر بلافاصله امکان دسترسی برای خریدار به اصل محصول فراهم خواهد شد.

۴- محدوده زمانی باز: اینترنت را می توان فروشگاهی شبانه روزی به حساب آورد که حتی در روزهای تعطیل به ارائه خدمت می پردازد، این امر سبب خواهد شد که هر زمان خریدار تمایل به تهیه کالایی داشته باشد با اتصال به شبکه امکان تهیه آن را داشته باشد.

۵- افزایش قدرت خرید: به دلیل ارائه محصول یکسان از سوی فروشندگان متعدد امکان انتخاب برای خریدار به وجود می آید تا با توجه به قیمت و شرایط فروش و نحوه سرویس دهی فروشنده مورد نظر خود را انتخاب کند.

۶- افزایش سوددهی: با توجه به حذف برخی از هزینه ها مانند اجاره مکان، هزینه های نگهداری، دستمزد پرسنل، فروش و /// نرخ سود در مقابل بازاریابی سنتی افزایش یافته و در مقابل هزینه ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

۷- اطلاع رسانی: در اینترنت اطلاعات زیادی مربوط به کالایی که قصد خرید آن را دارید وجود دارد که این اطلاعات شامل قیمت کالا، کشور سازنده، سال ساخت، مدل های مختلف، رنگ های موجود و از همه مهمتر نظر مشتریان قبلی که کالا را خریداری کرده و مورد استفاده قرار داده اند می باشند که می تواند راهنمای بسیار مفیدی برای تصمیم گیری خرید باشد.

 

مدل های کسب و کار الکترونیکی

این دسته از مدل های کسب و کار به روشی اطلاق می شود که شرکت ها در فعالیت های تجاری خود در پیش گرفته اند و با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و موجب کسب درآمد برای شرکت خواهد شد. مهمترین این مدل ها به قرار زیر است:

۱- E-shop: این مدل برای پیاده سازی بازاریابی روی وب به کار می رود و به فروشگاه این امکان را می دهد تا بتواند عملیات سفارش و پرداخت خود را بر بسته web پیاده سازی کند.

۲-E-procurement: به کارگیری مزایده ها و مناقصه های کالا و خدمات از طریق اینترنت را شامل می شود.

۳- E-mall: شرکت هایی که در حراج های اینترنتی به صورت فعال شرکت دارند از این مدل استفاده می کنند که نمونه بارز آن را می توان ebay.com دانست.

۴- E-Auction: مجموعه ای از فروشگاه های الکترونیکی که ارائه دهنده خدمات به مشتریان هستند و معمولاً به صورت زنجیره ای به فعالیت می پردازند.

۵-collaboration Platform: شرکت های این گروه مجموعه ای از ابزارها و محیط های اطلاعاتی را برای همکاری بین شرکت ها فراهم می سازند و اصولاً به کار بسترسازی برای ارائه خدمات آشنایی دارند.

۶-value chain Integrator: شرکت و سازمان را در موقعیتی به منظور تمرکز روی مراحل چند گانه یکپارچه سازی زنجیره ارزش با استفاده از جریان اطلاعاتی بین این مراحل قرار می دهد.

۷- value chain service Provider: شرکت را در موقعیتی به کمک عملیات زنجیره ارزش قرار می دهد.

۸-virtual communities: اجتماعات مجازی که محیط و بستر آن توسط اپراتور اجتماع مجازی فراهم شده است را پوشش می دهد. در این روش درآمدزایی براساس تبلیغات عضویت انجام می شود.

۹-Information brokerage: مشتمل بر تمامی سرویس های اطلاعاتی که به منظور اضافه کردن ارزش به داده های قابل دسترسی در شبکه های بدون محدودیت به کار می رود.

۱۰- trust and other Third Party services: ارائه خدمات تصدیق مسئولیت و احراز هویت و اعتماد سازی برای شرکت ها.

۱۱- Third party Marketplace: در این مدل شرکت زمانی که تمایل دارد، بازار وب موجود را به جزو سوم واگذار کند اطلاق می شود.

 

روش های کسب درآمد در فضای وب

شرکت های مختلفی در حال حاضر بر روی world wide web در حال سرویس دهی می باشند که این سرویس دهی به دو بخش کالا و خدمات قابل دسته بندی است.

برخی از شرکت ها کالای مورد نظر شما مانند کتاب، نوار، پوشاک و حتی ماشین و.// را برای شما فراهم می کنند و برخی دیگر خدماتی نظیر بیمه، حمل و نقل، آموزش و.// در اختیار شما می گذارند، شرکت هایی نیز به عنوان واسطه و پل ارتباطی شما با دو گروه فوق الذکر به ایفای نقش می پردازند. مستقل از اینکه شرکت در کدام یک از این سه گروه قرار دارید و به یکی از روش های زیر به کسب درآمد در فضای web می پردازید:

۱-Transaction fees: دریافت مبلغی پول به ازای هر تراکنش مالی.

۲- Hosting fees: دریافت وجه به ازای میزبانی برنامه های کاربردی و تعاملات با دیگران.

۳- Referral fees: سایت شرکت، اطلاعاتی از محصول سایر شرکت ها در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و اگر مشتری به سایت شرکت فروشنده اصلی مراجعه کند، سایت معرفی کننده کارمزدی دریافت خواهد کرد. این روش در سال های اخیر روی بسیاری از وب سایت ها به کار گرفته شده است و برخی از افراد تحت عنوان تبادل لینک (link) عنوان می شود با این تفاوت که در تبادل لینک مبادله دو سایت حالت تهاتر به خود گرفته و کارمزدی به هیچ کدام از طرفین پرداخت نخواهد شد.

۴-subscription fees: در این حالت مشتری حق اشتراکی را به صورت سالیانه و یا ماهیانه پرداخت می کند.

۵-Licence fees: دریافت کارمزد به ازای عملیات هایی که شرکت اصلی در آن دارای سهم است. این روش مانند اعطای امتیاز در تولید یک محصول و شریک شدن در منافع تجاری آن است.

۶-pay per view: به ازای هر بار دسترسی به سایت اصلی، شرکت واسطه کارمزدی دریافت خواهد کرد.

۷-pay per performance: دریافت وجهی به ازای انجام عملیاتی خاص و از قبل تعیین شده.

۸-micro payment: دریافت کارمزدهای کم اما به تعداد زیاد.

۹- Advertising: به ازای تبلیغات برای شرکت ها و سازمان های طرف قرارداد وجه پرداخت خواهد شد.

۱۰- sponsorships: دریافت کارمزد به ازای حمایت از سایر شرکت ها و سازمان های الکترونیکی.

۱۱- Ransom Model: در این مدل بخشی از اطلاعات به صورت رایگان و بدون دریافت وجهی در اختیار مصرف کننده قرار گرفته و در صورت درخواست مشتری مبنی بر اطلاعات بیشتر باید هزینه پرداخت شود.

۱۲-sales of good/service: فروش و یا عرضه کالا و یا خدمت که رایج ترین روش در کسب و کار الکترونیکی است.

۱۳- sales of customer data: جمع آوری و فروش اطلاعات مشتری به شرکت ها. در این روش شرکت های آماری نخست اطلاعات کاربران و علایق و نیاز مندی های آنان را از طریق فرم هایی به دست آورده و سپس آن را در اختیار شرکت های درخواست کننده قرار می دهند.

۱۴-offline customer response: این روش به صورت offline برای جلب مشتریان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۵-value added services: به ازای سرویس های جدید که برای کالاها و خدمات فعال می شود کارمزد دریافت خواهد شد.

 

www.iran-newspaper.com

 

ديدگاه ها: