موسسه پردازشگران

تماس با ما

02

اثرات اقتصادی نماز شب

رازبندگی

اثرات اقتصادی نماز شب
در روایات داریم که نماز شب رزق را تأمین می‏کند. امام صادق علیه ‏السلام فرمودند:  
«ان صلاه اللیل تدر الرزق» [1] .  
نماز شب رزق روز را تضمین می‏کند.  
همچنین فرمودند:  
«صلاه اللیل.. و تطیب الرزق و تقضی الدین» [2] .  
نماز شب.. روزی را پاکیزه می‏گرداند و قرض را ادا می‏کند.»  
امیرالمؤمنین علیه‏ السلام فرمود:  
«أن النوم قبل طلوع الشمس و قبل صلاه العشاء یورث الفقر و شتات الأمر» [3] .  
خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پریشانی امور می‏شود.  
امام سجاد در روایتی فرمودند:  
«لا تنامن قبل طلوع الشمس فانی أکرهها لک ان الله یقسم فی ذلک الوقت أرزاق العباد علی أیدینا یجریها.» [4] .  
هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی‏دانم، زیرا خداوند در آن وقت، روزی بندگانش  را به دست ما تقسیم می‏کند.   
این مسئله به قدری یقینی است که شخصی خدمت امام صادق علیه‏السلام آمده، بگونه‏ای عرض نیاز کرد که گویا به نان شب محتاج است. امام علیه‏السلام پرسید: «آیا نماز شب می‏خوانی؟» پاسخ داد: آری. حضرت رو به یاران خویش کرده فرمود: «کذب من زعم أنه صلی باللیل و یجوع بالنهار ان الله ضمن بصلاه اللیل قوت النهار.» [5] .   
کسی که ادعا می‏کند نماز شب خوانده و در روز گرسنه مانده است، دروغگوست؛ زیرا خداوند به وسیله‏ ی نماز شب روزی روز را تضمین کرده است.  
یا در روایت زیبای دیگری می‏خوانیم که امام صادق علیه‏ السلام فرمود:  
«ان الرجل لیکذب الکذبه فیحرم بها رزقه قلت و کیف یحرم رزقه فقال یحرم بها صلاه اللیل فاذا حرم صلاه اللیل حرم الرزق» [6] .  
گاهی انسان دروغ می‏گوید و موجب آن می‏گردد که از روزی مقدرش محروم شود. راوی عرض می‏کند: چگونه از روزی مقدر خود محروم می‏شود؟! (کنایه از اینکه دروغ گفتن چه ارتباطی با محروم شدن از روزی مقدر دارد؟!)، حضرت  می‏فرماید: یکی از آثار سوء دروغ، محروم شدن از (فیض) نماز شب است، و چون آدمی از نماز شب محروم ماند، از روزی مقدر (که نتیجه خواندن نماز شب است) بی‏نصیب گردد.   
آیت الله شاه آبادی ضمن نصیحت به شاگردانشان می‏فرمودند: «برای دنیایتان هم که شده سحرها بیدار شوید. بیداری سحر با وسعت رزق، زیبایی چهره و خوش اخلاقی همراه است.»   
شاید علاوه بر لطف الهی در وسعت رزق و روزی، دلیل اینکه سحر خیزی باعث وسعت رزق و روزی می‏شود این باشد که فرد سحر خیز از انرژی خود، وقت کافی و نظم در کارها نیز برخوردار می‏باشد و مسلماً چنین فردی برای توسعه رزق و روزی خود تلاش خواهد کرد و در نتیجه فرد سحر خیز هیچگاه دچار فقر و محرومیت از برکات الهی نخواهد شد.  
فردی که سحر خیز باشد وقت بیشتری برای رسیدگی به کارهایش را پیدا خواهد کرد و بر همین اساس در کارهایش نظم و انضباط پیدا خواهد کرد و از نظر روحی هم انبساط خاطر بیشتری خواهد داشت لذا در کارها و برنامه‏ها و اهداف خود نیز مؤفق‏تر خواهد بود و پیشرفت او در کارها موجبات پیشرفت امور اجتماعی و اقتصادی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. بدیهی است سحر خیزی در رشد اقتصادی نیز مؤثر خواهد بود و  
 می‏تواند جامعه را به سوی پیشرفت اقتصادی و صنعتی سوق دهد. بنابراین سحر خیزی علاوه بر وسعت رزق و روزی فردی در توسعه و رشد اقتصاد هم بسیار مؤثر می‏باشد.
وقتی افراد یک جامعه سحر خیز باشند، تلاش و کار و فعالیت در آن جامعه نیز به معنی واقعی نمود پیدا خواهد کرد و لذا اقتصاد آن جامعه شکوفا خواهد شد. چنین جامعه‏ای سرزنده و فعال خواهد بود و هیچگاه چنین جامعه‏ای دست نیاز به سوی دیگران دراز نخواهد کرد. و در صنعت و کشاورزی و به طور کلی در امورات اقتصادی و معیشتی راه پیشرفت و خوشبختی را طی خواهد کرد.  
و نتیجه‏ ی بابرکت این امر آن خواهد شد که حال فرد سحر خیز از روزی و رزق بهتر و بیشتری برخوردار می‏باشد لذا به علت وسع مالی در کمک به دیگران نیز موفق‏تر خواهد بود که این موضوع می‏تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند.  

 

 

 [1] وسائل الشیعه ۵: ۲۷۶.
[۲] وسائل الشیعه ۵: ۲۷۸.
[۳] مستدرک الوسائل ۵: ۱۱۰.
[۴] وسائل الشیعه ۶: ۴۹۸.
[۵] وسائل الشیعه ۵: ۲۷۸. أنه جاءه رجل فشکا الیه الحاجه فأفرط فی الشکایه حتی کاد أن یشکو الجوع فقال له أبوعبدالله علیه‏السلام یا هذا أتصلی باللیل قال فقال الرجل نعم قال فالتفت أبوعبدالله علیه‏السلام الی صاحبه فقال کذب من زعم أنه یصلی باللیل و یجوع بالنهار ان الله عزوجل ضمن بصلاه اللیل قوت النهار.
[۶] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: ۴۲.
 

ديدگاه ها: